Boj s učením se na zkoušky

V minulém článku jsem vám pověděla o boji se stresem, který zažívám (nejen já) každé zkouškové období. To letošní je téměř za mnou (v době psaní tohoto článku mám před poslední zkouškou), a proto bych se s vámi chtěla dnes podělit o techniky učení, které mi za těch téměř šest let na vysoké docela pomáhaly.


Zvýrazňování. Tohle asi dělá většina studentů – když máte nějaký dlouhý text nebo poznámky, zvýrazňujete si důležité informace. A věřte mi, že já jsem na to expert a ocenila bych spolupráci s nějakým papírnictvím, protože třeba na maturitu jsem jich vyplácala hned pět. Zvýrazňovače jsou zkrátka moji nejlepší kamarádi!

Lepíky doslova všude. A když říkám doslova, myslím tím opravdu doslova! Nejen na zdi či na stole, já si papírky lepím i na samotné materiály, ze kterých se učím, a píšu si na ně nějaké důležité body, které si opravdu musím nacpat do hlavy. Jednou moje lepíková mánie došla tak daleko, že jsem sebrala taťkovi kus dřevotřísky z dílny a udělala si z ní provizorní nástěnku, kterou jsem si komplet oblepila.

Výcuc z výcucu. Praktika, která mě svým způsobem uklidňuje. Protože když prvně vidíme to množství textu, které se máte naučit, občas vás to málem porazí. Proto si většinou po zvýraznění a první sérii učení začnu dělat výcuc toho opravdu nejdůležitějšího (a někdy to pak udělám ještě jednou). Pomáhá mi to utřídit si myšlenky a naučit se opravdu to podstatné, co případně pak už zvládnu z hlavy okomentovat. Klíčové je, že to musím mít napsané ručně (což je docela paradoxní – viz nedávný myšlenkovník).

Mluvené slovo. Pokud můj blog čtete, víte, že mám zrakový hendikep. Dlouhé čtení mě proto velmi rychle unaví a já jsem z toho akorát ještě víc frustrovaná. Nicméně jsem se naučila používat programy na předčítání, jelikož poslech mi pomáhá si věci lépe zapamatovat. A ještě to šetří moje oči.

Konkretizace. Jsou pro mě hotová muka, když se mám učit o něčem abstraktním, co si nemůžu přenést na nějaký konkrétní a „hmatatelný“ příklad. Proto mi možná ve výsledku šla lingvistika, protože jakmile jsem pochopila nějaký proces, uměla jsem to. Proto nemám ráda memorování se dějin a podobných věcí, protože v tom zkrátka nevidím ten příklad, od kterého bych se mohla odpíchnout.

Hledání souvislostí. To souvisí docela s předchozím bodem. Snažím se ve všem hledat souvislosti a propojovat si informace, pokud to jde. Krásně to ilustruje můj nedávný dialog s kamarádkou před testem, kdy pronesla něco ve smyslu, že fakt neví, kdy byla snaha o transparentnost v oblasti cenzury. A já jednoduše odpověděla, že za první republiky. Proč? Protože první republika se snažila tvářit demokraticky oproti rakouské říši a chtěli být přátelští, proto byli transparentní i v oblasti cenzury. Zkrátka hledání souvislostí dost ulehčuje život. No a někdy ty souvislosti mohou být i pěkně bizarní.

 

To byly moje studijní techniky a metody. Každý máme to své, každému se učí lépe nějak jinak, a ať už jsou vaše techniky sebebizarnější nebo padlé na hlavu, vám to pomáhá, a to je to hlavní!

Komentáře

  1. Skvelý článok. Veľmi sa mi páči, že si doň zahrnula aj to predčítanie textu. Je to veľmi užitočná vec. Celý tvoj článok som si vlastne vypočula. Učenie je namáhavé a preto je super, že si si našla spôsoby ako si ho zjednodušiť. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky