Pátý rok na vysoké škole (2020/2021)

Jak jste se mohli dočíst v článku Třetí a čtvrtý rok na vysoké škole, úspěšně jsem odstátnicovala a získala svůj bakalářský titul. A začala chodit na magisterský navazující obor ediční a nakladatelská praxe. Mám za sebou úspěšně (a s odřenýma ušima) první rok, který celý probíhal online. Což ve výsledku nebylo vůbec špatné.

 


Pandemie koronaviru ochromila celé školství a stalo se tak, že jsme se na výuku podívali do Olomouce jen jednou. Studovat z pohodlí domova bylo opravdu příjemné a mám pocit, že jsem snad jediná, kdo tyhle pocity měl. Protože teď, když jsem se na druhý rok měla vrátit do Olomouce, nechtělo se mi (a stále trochu čekám, že budeme zase online).

Studuji kombinovaně, což znamená, že do školy chodím jen v pátek a v sobotu, a to jen jednou za dva až tři týdny. Byla to docela radikální změna, nebudu vám lhát, ale po roce, který jsem strávila jen psaním bakalářky a učením se na státnice, jsem si nedokázala představit, že budu zase každý den chodit do školy. Navíc jsem se na začátku semestru přestěhovala za přítelem do Hradce Králové, a tudíž jsem si už nemohla dovolit být celý týden na koleji. Kdo si pamatuje tu pasáž z minulého článku, kdy jsem psala o odporu studovat dálkově, nejspíš se teď směje stejně jako já. Vidíte, jak se vše nakonec obrátilo vzhůru nohama. Muffin s Koblížkem se na půl roku odstěhovaly zase na kolej, nicméně i ty covid dostihl a obě se musely vrátit domů.

Abych se ale dostala k samotné výuce. Kombinované studium je tedy na první pohled dosti volné a na pohodu. Zdání ale klame. Co se totiž běžně naučíte každý týden ve škole, se teď musíte všechno učit samy. Je to samé čtení, čtení a čtení, samé úkoly a seminárky. Takže ne, kombinované studium rozhodně není žádné flákání. Výhodou online výuky ale bylo, že mi odpadlo cestování (protože cestovat z Hradce do Olomouce dva dny po sobě opravdu není tak jednoduché). Během online přednášek si tak stihnete udělat spoustu jiných věcí (nebo jen prokrastinujete), většina přednášek je nahrávaných, takže si je můžete zpětně pustit a zkrátka je to takové pohodlnější, pokud pracujete a máte další povinnosti.

Celkem rychle jsem přišla na to, že první semestr je docela velké opakování. Noční můra v podobě textologie, ke které nemám už sílu se vyjadřovat, dějiny moderní české literatury, stylistika či redakční práce – to vše jsem absolvovala již na bakaláři, a tak to bylo skutečně jen opakování (kromě té proklaté textologie). Letní semestr už přinesl nové předměty, a to začalo být vcelku veselo.

Nejvtipnější na všem je, že sotva vlezete do prváku, už si musíte domlouvat vedoucího diplomky a zadávat její téma do systému. Jasně, magisterské studium je jen na dva roky, ale i tak je to vcelku šok, nebudeme si lhát. A ještě větší šok přišel na konci prváku, kdy po nás chtěli odevzdat papír s námi zvolenými okruhy ke státnicím. Jako by toho nebylo dost…

Většinu zkoušek jsme měli v obou semestrech online. Jen asi na dvě nebo tři nás donutili jet do Olomouce. Podobně jako výuka, i zkoušky a testy probíhají většinou v pátek a v sobotu. Což vám docela limituje počet dní, kdy je můžete konat. Trochu sebevražda. Ale všechno se to nějak zvládlo.

Popravdě musím říct, že jsem z prvního roku docela rozpačitá. Když jsem na tenhle obor nastupovala, čekala jsem trochu něco jiného. Vyděsil mě fakt, že více praktických předmětů, které bychom asi všichni uvítali, se nekoná a vše je vesměs o dějinách a vývoji. Nebudu vám lhát, za ten rok jsem měla chuť to opravdu skončit, protože mě to tolik nenaplňuje. Zůstávám ale kvůli Muffinovi, která se mnou pokračuje, a kvůli diplomce, protože jsem si vybrala hodně zajímavé téma.

Je to něco úplně jiného než bakalářské studium. V Olomouci už prakticky nejsem, ten styl výuky se změnil a všechno je to pro mě zase v jistém smyslu nové. Má to ale spoustu výhod, co si budeme nalhávat.

Několik poznámek na závěr:

  • Sépie rozhodně nemá moje sympatie.
  • Nesmějte se svým kamarádům, když mají online výuku na několika různých platformách, protože vy ji máte jen na jedné. Letní semestr vám to vrátí. I s úrokama.
  • Pokud podstatou nějakého předmětu je jen počítač s připojením k internetu, rozhodně se to nedá učit online.
  • Pokud v pozadí neslyšíte děti nebo zvířata, není to správná online výuka.
  • Potřebujete-li něco vědět, rozhodně se neptejte garanta oboru, často nepochopí vaši otázku.
  • Přednášky z práva jsou ideální kulisou při úklidu.
  • Všichni jsou chytřejší než vy.
  • Seminárku do literatury můžete přelstít tak, že přepíšete nějakou, kterou jste už napsali na bakaláři.
  • Pokud se o něčem bojíte diskutovat s vyučujícím, diskutujte s doktorandem.

Komentáře

Oblíbené příspěvky