Cestování vlakem a neobyčejné historky
Cestování vlakem je pro někoho vzácností, pro někoho každodenní rutinou a pro někoho ztělesněním noční můry. Jenže když nejste obdařeni čtyřkolým pomocníkem (a vzhledem k ceně pohonných hmot i ropným vrtem), nezbývá vám než sednout do vlaku a dopravit se z bodu A do bodu B veřejnou dopravou.
Vlak je součástí mého života již od malička. Převážně
s mamkou jsem jezdila napříč celou republikou za prarodiči, postupem času
jsem k nim začala cestovat sama. S nástupem na vysokou se vlak stal
mým každotýdenním společníkem a za těch šest let nepřetržitého kontaktu si
troufnu říct, že mám přehled a už mě jen tak něco nerozhodí.
A že vás na železnicích a v jejich okolí může opravdu
ledacos překvapit.
Troufnu si říct, že když některé historky vyprávím svým
kamarádům, nejspíš mě podezřívají, že si to už vymýšlím. Čestné pionýrské, že
fakt nekecám!
Pokud nejste tak otrkaní, co se týče cest vlakem, měli byste vědět pár věcí:
- Wi-Fi ve vlaku častokrát opravdu nefunguje.
- Zpoždění 15 minut je běžné a nemá cenu se kvůli němu stresovat (bude totiž hůř).
- Pokud máte na přestup 5 minut, doporučuji jet dřívějším spojem, protože to stoprocentně nestihnete.
- Máte-li naopak na přestup spoustu času a drobné zpoždění by vám nevadilo, zaručeně přijedete přesně na čas.
- Aplikace iDOS a Můj vlak (v případě Českých drah) jsou velkými pomocníky.
- Za zpoždění kvůli výluce většinou nemůžou České dráhy!
Mohla bych pokračovat dál, ale to bychom se dostali do
přílišných detailů. Rozhodla jsem se tedy vás ještě pobavit pár historkami,
které se mi nejen v poslední době staly. Člověk se nad nimi už ani
nerozčiluje, spíše se směje a čeká, co přijde jako další.
Akce „Dostaň ji na Slovensko“
Byla u mě na návštěvě kamarádka ze Slovenska. Jeden den
odpoledne se potřebovala dostat na vlak EC Metropolitan, který by ji zavezl
zpátky na Slovensko. Plán byl jednoduchý – potřebujeme se dostat do Pardubic,
odtud do Kolína (protože ten vlak prostě v Pce nestaví…) a tam ji posadit
na zmiňovaný vlak. Zní to jednoduše, ne?
Sotva jsme usedly do autobusu, který nás měl odvézt do
Pardubic, už jsem zjistila, že přípoj na Kolín má 40 minut zpoždění. Já
schválně vybrala spoj tak, aby v Kolíně na přestup měla právě 40–45 minut
(protože známe zdejší dopravu). Jenže
kvůli tomuto zpoždění hrozilo, že spoj prostě nestihne. Po příjezdu do Pardubic
jsem doslova vyletěla z autobusu, přiběhla k přepážce a na paní
zadrmolila: „Dobrý den, máme lístek na vlak X, ale má 40 minut zpoždění a
nestihneme kvůli němu přípoj. Můžeme jet s našimi jízdenkami vlakem Y,
který má hodinu zpoždění a přijede za pět minut?“ Přála bych vám vidět ten její
výraz, než pochytila, co vlastně chci.
Vše nakonec dobře dopadlo, kamarádka vlak stihla a opakovala
mi, že nebýt mě, asi by byla úplně ztracená.
Spadlé trakční vedení
Tohle je jeden z velmi častých příčin zpoždění vlaku.
Ať už kvůli nepřízni počasí, nebo třeba tomu, že vlak vedení jednoduše strhl.
Ti z vás, kteří cca poslední dva roky jezdí přes Choceň a znají zdejší
omezení na trati, určitě pochopí.
Jednou jsem takhle jela do školy a už od ranního probuzení
jsem cítila, že je něco špatně. Nechtělo se mi, ale přemluvila jsem se. Kdybych
věděla, že budu hodinu a půl čekat ve vlaku právě v Chocni, asi bych
zůstala v posteli. Vlak před námi totiž strhl vedení (v té době tam byla
kvůli výluce jednokolejka) a celá hlavní trať zůstala stát. Útěchou mi bylo, že
ve vlaku, který stál na vedlejší koleji, bylo několik mých spolužáků, takže
jsem v tom nezůstala sama.
Nedávno u mě byla jiná kamarádka, která se potřebovala
dostat zpátky na Prahu, což je velice jednoduché, protože od nás jezdí přímý
spoj. Doslova za minutu dvanáct jsem zjistila (ach ten zvyk kontrolovat si
vlaky právě v aplikacích), že tento přímý spoj byl kvůli spadlému trakčnímu
vedení zrušen a na Prahu se dostanete jedině přes Pardubice. Takže jsem
kamarádce rychle běžela koupit nový lístek a posadila ji na jiný vlak.
„Kámo, já to asi nerozjedu!“
Je to asi měsíc/dva dozadu, kdy jsem jela za kamarádkou do
Pardubic. Při nástupu do vlaku a pohodlném usazení se se z kabiny
strojvedoucího ozvalo: „Kluci, já to asi nerozjedu!“ Načež se na nástupiště
seběhla snad půlka techniků z celého nádraží, aby vlak rozjeli. Povedlo
se.
Pak přišla osudná návěstidla ve Stéblové, kde vlaky musejí
kvůli jednokolejce čekat na průjezd z protisměru. Po zastavení se
z kabiny strojvedoucího směrem k průvodčímu ozvalo: „Kámo, já to asi
zase nerozjedu!“ To už jsem si jen rezignovaně přiložila ruku na čelo a
přemýšlela, kdy tohle skončí.
Dojela jsem. Když jsem historku vyprávěla přítelovi, druhý
den přišel s tím, že pokud někdy zase uslyším ohledně vlaku od Arrivy, že
nejde rozjet, mám utíkat hodně daleko. Zhruba ve stejný den se totiž někde
poblíž Ústí nad Orlicí nepodařilo Arrivu rozjet a vzplála.
Nadávej mi anglicky, já ti stejně rozumím
Když se mi stalo tohle, opravdu jsem nevěřila vlastním uším.
Klasický jev, že vám lidi sedí na místě, které je jasně označeno vaší
rezervací. Známe to asi všichni, kdo jezdíme častěji. Třešničku tomu ale dodala
holčička, která opustila moje místo, aby si odskočila na toaletu, a po návratu
zjistila, že jí na tom místě sedím. Dámy a pánové, já se nestačila divit, co ta
si zabroukala pod vousy v domnění, že jí nerozumím. Stručně (a slušně)
řečeno něco o tom, že jí sedím na místě a že mám vypadnout. Ještě víc bych vám
ale přála vidět to, jak zbledla, když jsem jí na to odpověděla, naopak velice
slušně.
Jela jsem neexistujícím vlakem
Článek bych ukončila asi nejčerstvějším zážitkem, který se
stal minulý týden. Chtěla jsem jet z Ostravy domů, nejčastěji jezdím právě
vlaky od ČD. Jenže z nějakého důvodu nejbližší EC bylo naprosto a bez
šance vyprodané – kdybych jela třeba jen hodinu do Olomouce, místenku bych
neřešila, ale do Pardubic nějaké průměrně 3–4 hodiny stát prostě nechcete. Zvolila
jsem tedy alternativu v podobě RegioJetu (trasa Havířov–Praha).
První překvápko přišlo hned na nádraží. Běžně jezdím
z Ostravy hlavního nádraží, ale tentokrát jsem jela ze Svinova. Ještě že
tak… Vlak totiž z nějakého neznámého důvodu nevyjížděl z Havířova, ale
právě ze Svinova. I když v jízdním řádu bylo něco jiného.
Druhá perlička přišla k okamžiku, kdy jsem si během
jízdy chtěla zkontrolovat zpoždění a zjistila, že vlak nejde vyhledat.
Pomyslná třešnička přišla ve chvíli, kdy vlak má pravidelně
zastavovat v Zábřehu na Moravě… a on ten Zábřeh prostě prosvištěl. Bez
zastavení. V tu chvíli jsem začala mít obavy, jestli náhodou sama nebudu
muset vyskakovat z vlaku za jízdy.
Historek bych měla opravdu mnoho, je to jako nevyčerpatelná
studnice. Hádám, že se k tématu zase jednou vrátím. Můžete mi do komentářů
napsat nějaké své zážitky z cest vlakem.
Skvelý článok. A fakt, nebyť teba, neviem ako by som sa dostala domov. :D ZSSK je v mnohých prípadoch podobná. Ja mám zaujímavú historku tiež, ale neviem či som ti o nej už nepísala.
OdpovědětVymazatJak moc ti rozumím. Vlakem cestuji každou chvíli, nejčastěji do Hradce do školy, nebo do Trutnova za přítelem a ve většině případů cestuji v tu nejhorší možnou dobu (pátek nebo neděle odpoledne), kdy vlak je narvaný k prasknutí. Za tu dobu, co takhle pendluji jsem si už zvykla na to, že žádná cesta neproběhla bez nějakého zádrhelu, nebo problému. Ať už je to 3,5 hodiny dlouhá cesta ve 30 stupňovém horku v neklimatizovaném vagonu, o dva vozy kratší vlak, kdy máš místenku samozřejmě do toho vozu, který nejede, nebo nečekaná výluka uprostřed cesty (funkčnost náhradní autobusové dopravy ČD je taky debata na samostatný článek). Každá cesta je pro mě opravdovým zážitkem a zocelením mé trpělivosti a nervů, které díky tomu asi budu mít brzy ze železa :D
OdpovědětVymazatNež jsem začala sama pravidelně jezdit vlakem, podobným historkám jsem vůbec nevěřila, ale za poslední čtyři roky pravidelného dojíždění se už asi nedivím ničemu a jen tak mě už něco nerozhodí ;)
OdpovědětVymazatAnother Dominika
Holka, pobavila si mě, hlavně s tou holčičkou :-D A jinak teda já jsem vlakem toho taky dost nacestovala, protože jsme takhle jezdili na Slovensko a na Moravu. Vlaky mi nijak nevadí, spíš mě právě štvou lidé, kteří se neumějí chovat a především ta zpoždění. Člověk se na to nemůže vůbec spolehnout :( Lidé používající veřejnou dopravu celkově musejí mít hodně trpělivosti, protože někdy to stojí nervy :D Jo, vlastně jednou se mi stalo při cestě do Vídně (jeli jsme RegioJetem), že asi v pěti vagńech bylo wc mimo provoz! Takže jsme šli přes několik vagónu, abychom vůbec mohli wc použít. To mě hodně naštvalo, že jsem jim psala i stížnost! :D
OdpovědětVymazat